FANDOM

MerWallpaper21024X768

Meriadoc Vinbock

Familjen Vinbock
började en gång i tiden som Familjen Fornbock, som namngav sig efter Bucca av Markslandet, den första Thanen av Fylke. Tio Thanar följde från Fornbockarna, innan Gorhendad Fornbock, den tolfte Thanen, korsade Vinfloden och flyttade in i Bockrike.

Gordenhald döpte om sig till Vinbock, och började gräva de stora smialerna i Vintuna. Runt kullen bygddes byn Bockeby.

Stoorernas egenskaper och utseende förblev bland Vinbockarna, som bildade en kraftfull dynasti, som blev mest självständiga i hela Fylke, även om Bockrike var en del av det. De sågs som "speciellt folk" av de andra Hoberna i Fylke, eftersom de låste sina dörrar på natten (vilket de gjorde på grund av expanderingen av Gamla Skogen).

Ledare över familjen gavs titlen Herre över Bockrike, en av tjänstemännen i Fylke. Det var tradionellt för varje Herre att ha en epigraf anlsuten till deras namn, så som Gorbadock "Bredbälte", Saradoc "Guldpsridare", och den mest kända, Meriadoc Vinbock den Magnifika. Liksom Thanen och Herren över Västmark, hade Herren över Bockrike bara en symbolisk befogenhet.

FamiljeträdEdit

Klick på bild för större version

Brandybuck tree

EtymologiEdit

Namnet innehåller delar av Brandywine och Oldbuck. Det är översättning från Väströna, Brandagamba.

InspirationEdit

Brandybuck är ett ovnaligt engelskt namn som Tolkien kom över.