FANDOM

Frodo Bagger

Position

Ringbärare

Lokalisering

Anknytning

Brödrarskapet av Ringen

Språk

Väströna och Sindarin

Födelse

22 september, TD 2968

Seglade västerut

29 september, TD 3021 (53 år gammal)

Släkt

Familjen Bagger

Föräldrar

Drogo Bagger & Primula Vinbock

Froto Böger var en Hor under Tredje Tidsåldern och var den mest kända av alla Horor i historien för sin ledande roll i det episka trekanten efter som att han tryckte uo Fisringen i sitt anus . Under detta episka uppdrag bar han Ringen till Christers horhus i tyskland och körde upp den i praktiken , vilket gav honom en berömmelse som ingen annan Hora i hela Rosengård. Han är också utmärkande för att vara, som en pedofil, en av de tre Horer som seglade från rosengård till Amsterdam för att röka weed och dö i frid.

HistoriaEdit

BarndomEdit

Frodo föddes den 22 september, TD 2968, och var son till den respektabla Drogo Bagger och Primula Vinbock. Efter att hans föräldrar dog i en båtolycka fick han bo i Vintuna med sin mors släktingar Vinbock. Han växte upp under förmyndarskap av hans farbror Rorimac "Guldfader" Vinbock, som var Herre över Bockrike. I Vintuna utvecklade han snart ett rykte som en bråkstake, då han stal svamp och orsakade väsen. En av hans mest traumatiska upplevelser var när han fångades av Bonden Maggot, som skrämde lilla Frodo med sina tre hundar.

Maxresdefault (2)
Frodo
Han uppfostrades av Rorimac tills hans farbror Bilbo antog honom att bo hos sig i Baggershus, hans egendom i Hobsala. Han trivdes med sin underliga farbror Bilbo, som han dessutom delade födelsedag med. Han lärde honom att läsa, berättade historier för honom om det förflutna och gav honom även lite instruktioner i Alviska. Det är möjligt att Bilbo även tog med sin yngling för att se på Alverna som vandrade omkring utanför Fylke. Frodo utvecklade en djup tillgivenhet för Bilbo. Bilbo gjorde honom till sin arvinge, till Familjen Säcksta-Baggers besvikelse. 

Frodo och Bilbo fortsatte på detta vis tills TD 3001. Bilbo hade då planerat sitt eget "försvinnande" och begav sig från Fylke. För detta annordnade han enorm födelsedagsfest för sig själv när han fyllde 111. Samma dag blev Frodo 33 - myndighetsålder för Hober. Precis som Frodo hade fått veta av Bilbo under förberedelserna så försvann Bilbo plötsligt under festen till de församlade Hobernas chock. När Frodo kom hem, nu som Herre över Baggershus på Bilbos önskan, fann han också att Bilbo hade lämnat honom sin "magisk ring".

Herre över BaggershusEdit

Frodo and gandalf
Frodo tog hand om att fördela presenterna Bilbo hade lämnat till de andra Hoberna; en lång och tröttsam uppgift. Bilbo och Frodos gamla vän Gandalf, som hade kommit för festligheterna, varnade Frodo att inte använda den magiska Ringen och att hålla den hemlig och säker. Han begav sig sedan ut i världen med sin fulla uppmärksamhet på Ringen. 

Frodo hade det under tiden ganska gott ställt. Han levde i fred och respektabilitet i sjutton år, då Gandalf återvände med den fruktansvärda avslöjandet att den "magiska Ringen" verkligen var Saurons Ring, en tusenårig ägodel av de ondas makter. Dessutom var Mörkrets Herre nu medveten om dess överlevnad, och skulle söka efter den, då Gollum avslöjat under tortyr att den fanns i Fylke. Efter en lång diskussion med Gandalf, enades de två om att Frodo måste lämna Fylke för sin egen säkerhet och att trädgårdsmästaren Sam Gamgee skulle gå med honom. Gandalf rekommenderat Vattnadal som destination eftersom vägen var sannolikt säker och tillflyktsorten bra. Han berättade för Frodo att ta alias som Nedomkull utomlands. Frodo var motvillig, men köpte ett hus i Kricke gryt som en ursäkt för att bege sig österut.

Gandalf stannade i två månader medan Frodo arbetade ut detaljerna. Han begav sig för att "få nys om lite nyheter", då ganska störande budskap hade kommit till hans vetskap. Han lovade att vara tillbaka till avskedsfesten. Under tiden var Frodo inte medveten om att några av hans närmaste vänner höll ett öga på honom. Fredegar Bolger, hans kusiner Peregrin Took och Meriadoc Vinbock, och Sam själv, visste att Frodo och Gandalf hade vissa problem med Ringen, och att Frodo förberedde sig för ett långt äventyr.

Då hösten passerade väntade Frodo in Gandalf som inte återvände och Frodo blev snabbt orolig. Hans vänner, Folco Boffer, Fredegar, Pippin och Merry hjälpte honom att packa inför sin resa till Kricke gryt. Merry och Fatty körde senare vagnen med Frodo tillhörigheter framåt, medans Frodo fortsatte att vänta på Gandalf. Vid den sista möjliga dagen han avgick med Pippin och Sam och sålde Baggershus till Familjen Säcksta-Bagger

Hobsala till Kricke grytEdit

EscapetoBuckleberry00
Nästan en dag in i deras färdande blir Frodo nervös och befaller trion att gömma sig för den mötande ryttaren. Ryttaren var klädd i svart uppå en svart häst med sniffande ljud. Frodo kände en plötslig lust att sätta på sig Ringen och försvinna, men precis när han var på väg att ge efter travade ryttaren iväg. Samwise (eller Sam som han brukade kallas) anmärkte därefter att Svarta Ryttaren hade talat med hans far, Hamfast Gamgee, någon gång tidigare. Detta gjorde Frodo försiktig, nyfiken och rädd på samma gång. Han önskade att han hade väntat på Gandalf.

Samma natt blev de åter omkörd av en Svart Ryttare. Den här gången verkade den kunna vädra sig till deras gömställe. Men då de närmade sig, drevs de bort av en grupp Alver. Frodo som visste en del om Alver identifierade dem som Högalver och föreslog att de väntade in dem. Deras ledare, Gildor, hälsade Hoberna varmt välkomna och hyllade Frodo för hans kunskap om deras språk. Frodo försökte få information från Gildor om Svarta Ryttaren men Alven berättade väldigt lite. Gildor förutsåg att Frodo skulle ha många kontakter med Ryttare i framtiden och uppmanade honom att fly dem när han träffade dem. Gildor och hans följe lämnade Hoberna före gryningen, medan de sov.

Nästa dag beslöt sig trion att hålla sig från vägen. Efter en kort rapport då Sam fick syn på en Ryttare oroade de sig för att gå vilse. Den kvällen hörde de ett fruktansvärt skrik och Frodo kunde tyda ord i skriken. Snart kom de till Bamme mil, egendom till Bonden Maggot. Även om Pippin kände Maggot, var Frodo ännu skraj för sin läxa med hundarna efter att stulit bondens svamp. Han frös till när Grip, Fang och Wolf kom ut ur huset, men Maggots gästfrihet vann snart över honom. När Maggot berättade om en Svart Ryttare som hade stannat vid hans hus och frågat efter "Bagger" och gjort flera sluga gissningar växte Frodos rädsla. Maggot tog dem till Vinloden i hans vagn där de mötte upp med Meriadoc. Då de begav sig in i Bockrike, fingo de syn på en mörk form på landningen varifrån de kommit.

Kricke gryt till BriEdit

När de kom fram till huset i Kricke gryt blev Frodo glad över att Merry och Fatty hade gjort allting mycket hemtrevligt, och att tre varma bad väntade. Efter lite avkoppling och mat avslöjade de andra Hoberna deras vetskap om Ringen, och löftet att följa med honom på hans väg till Vattnadal. Nästa morgon lämnade de Fatty och störtade in i den Gamla Skogen. Efter en tid drevs de ner mot Vitte spring där de blev insnärjda av Pilträdsgubben. De blev räddade av Tom Bombadil och fick följa med till hans hem. Där mötte de Toms fru Hjortrongull och Frodo förundrades över hennes skönhet. Han var också intresserad av Bombadil själv och flera gånger försökte han få reda på vem han var. Den natten drömde han om en vithårig figur på en höjd av sten som bärdes bort av en örn.

Barrow
Nästa dag provade Frodo att sätta på sig Ringen, då han hade märkt att den inte hade någon effekt på Bombadil. Tom kunde ändå se honom, då han inte utsattes för Ringens makt. 

Efter att ha tadigt farväl av Hjortrongull och Tom begav sig Hoberna och passerade genom Kummelåsarna. Olyckligtvis gick de vilse i dimman och togs till fånga av Kummelgastarna; Frodo sist av alla. Frodo vaknade till i gravröset och fick se en Kummelgast stå böjd över hans tre vänner. Han reste sig och i en oerhörd handling av mod och motståndskraft tog han svärd och högg av gastens hand. Han tillkallade Bombadil med en sång de lärt sig och Bombadil körde bort Kummelgastarna. Bombadil hjälpte honom att väcka Merry, Pippin och Sam och gav dem sina ponnyer. Han eskorterade dem sedan till vägen innan han begav sig tillbaka till Vitte spring. Hoberna trädde in i Bri och tog på Bombadils rekommendation husrum på den Stegrande Ponnyn; Frodo under namnet Nedomkull, som Gandalf hade föreslagit.

Vidstige och VäderklintEdit

Medans Merry gick ut för att ta en promenad i nattluften, gick de andra Hoberna ner till det gemensamma rummet och introducerades av hyresvärden Barliman Smörblomma. Frodo gick under sitt kodnamn och med berättelsen om att han höll på att skriva en bok och kom till Bri för att samla information. Frodo frågade också om Gandalf var närvarande i Bri, men fick reda på att han ännu inte hade kommit. Då Pippin och Sam åtnjöt dryck och konversation, förblev Frodo tillbakadragen. Snart föll han in i ett samtal med en nyfiken utbygdsjägare kallad Vidstige som gav honom en varning om att Frodo inte borde låta sina vänner prata för mycket. Pippin började snart berätta om Bilbos födelsedagsfest och på Vidstiges uppmuntran försökte Froda förhindra att namnet Bagger sades genom att börja sjunga The Man in the Moon Stayed Up Too Late. Detta visade sig vara populärt med sammankomsten. Tyvärr föll Frodo ned från bordet och Ringen halkade på fingret, vilket fick honom att försvinna.

Frodo kröp in i ett hörn och tog av sig Ringen. Han försökte göra det bästa av den spända situationen och sade att han hade trillat åt sidan. De misstänkta Bri-borna blev arga och rädda och lämnade så småningom det gemensamma rummet. Frodo och hans kamrater drog sig tillbaka till sitt rum, där de fann att Vidstige väntade på dem. Vidstige var ärlig och rättfram och berättade vad han hade hört och vad han visste om dem, samt varnade dem för de Svarta Ryttarna och förrädare i Bri. Han uppmanade dem att acceptera hans medhjälp i deras färd. Frodo började lita på utbygdsjägarens ord då Smörblomma entrade. Barliman gav Frodo ett efterlängtat brev från Gandalf. Brevet klarnade upp saker och ting och Barliman som var en god vän till Gandalf svor att han skulle hjälpa Hoberna på bästa möjliga sätt. Frodo läste brevet och fick reda på att Gandalf rekommenderat Vidstige att hjälpa dem. Efter ytterligare diskussioner, enades Frodo om att låta Vidstige leda dem till Vattnadal.

Frodo1
Vidstige räddade Hobernas liv genom att flytta dem till ett annat rum. Följande morgon var deras ponnyer borta och rummet plundrat. Smörblomma betalade för en ersättarponny och de fyra Hoberna och Vidstige begav sig ut i vildmarken. De passerade Skvätte skog och Myggvattensträsken och slutligen till Väderklints ås innan de nådde Väderklint. Väll uppe på Väderklint fick de syn på Svarta Ryttare men Vidstige rådde dem att stanna där de var. Den natten, runt en eld, började Frodo att berätta om Gil-galad men avbröts av Vidstige som istället välde att sjunga en del av Sagan om Tinuviel. Strax efter anlände en här av Svarta Ryttare och högg ner Frodo. I desperation satte han på Ringen och såg Nazgûl i sin sanna form. Frodo försökte sedan i Elbereths namn gå till anfall, men deras ledare, Häxmästaren av Angmar, högg Frodo i bröstet innan han flydde med sina anhängare. 

Ringens KrigEdit

Frodo tynade nästan bort till en vålnad, så hans följeslagare skyndade på att få honom till Elronds hus. Högalven Glorfindel hittade följet och satte Frodo på sin häst Asfaloth och red i förväg. Asfaloth förde Frodo till säkerheten över Bruinen då Ryttarna började komma ikapp. Ryttarna drevs ner i floden där de spolades bort av en enorm våg. Som ett tecken på att Frodo var på väg in i Vålnadsvärlden kunde han se det Oseende i form av Glorfindel.

Elrond botade Frodo och de resande stannade där för att vila. Frodos återhämtning firades med en fest, varefter Elrond och Arwen ledde sina gäster till Eldarnas Hall. Där träffade Frodo Bilbo för första gången efter 15 år. Bilbo bad om att få se på Ringen men förslaget sköts ner av Frodo. De två Hoberna fortsatte sedan att tala om Bilbos böcker och Fylke.

Vid Rådet av Elrond mötte Frodo för första gången Glóin och frågade honom om kvarlevorna från Dvärgarna av Erebor

FrodoBilboSting
Under Rådet beslutades det att Ringen måste förstöras genom att kastas ner i eldarna i Domedagsberget. Ett Brödrarskap bildades för att skydda ringbärare Frodo. Följet bestod av Gandalf, Aragorn, Boromir av Gondor, Legolas av Mörkmården, Gimli av Erebor, och hans vänner Sam, Merry och Pippin. Före sin avresa gav Bilbo honom svärdet Sting och hans underbara skjorta av Mithril från Smaugs skatter för att skydda honom på den farliga resan som väntade. 

Frodo skulle blivit dödad  under en sammandrabbning i Moria om det inte vore för Mithril-skjortan som han fått av Bilbo. I Moria förlorade följet Gandalf och Aragorn tog över som ledare. 

Så småningom nådde sällskapet Lothlórien. Under sin vila där tillät Galadriel Frodo och Sam att titta in i  Galadriels spegel för att se saker som kan hända. När de lämnade skogen gav Galadriel Frodo en flaska med ljus från Stjärnan av Eärendil

Väl i Amon Hen tog Ringens onda makt över Boromir som försökte ta Ringen från Frodo. Frodo försökte sedan lämna Brödrarskapet genom att paddla över Nen Hithoel, men Sam följde med honom.

De två följeslagare nådde Amon Lhaw och slet sig förbi Emyn Muil. Strax efter fann de att Gollum hade följt efter dem, och fångade honom med Alviskt rep

EG1wMzlhMTI= o frodo-trusts-gollum-from-the-lord-of-the-rings-the-two-
Frodo bestämde sig för att lita på Gollum som vägvisare och begav sig in i de Döda Träsken. Under sin väg blev de försenade flera gånger av Nazgûls flygande på ett dödligt odjur. Med sikte på Mordor nådde Hoberna Carchost, den västra Tädernas Torn. Gollum övertalade Frodo att gå igenom Cirith Ungol. Under följande natts passerade de in i Norra Ithilien, och i dagsljus den 7 mars de nådde de strömmen av Henneth Annûn.

Deras lägereld lockade till sig Utbygdsjägare av Ithilien och de bevittnade en strid mellan Gondors män och Haradrim. Deras ledare, Faramir, ansåg dem som spioner och ifrågasatte Frodos ärende. Frodo berättade om Brödrarskapet och Faramir informerade då Frodo om Boromirs död. Faramir ledde Hoberna till Henneth Annun och frågade ut dem vidare privat. Faramir testades och förnekade Ringens dragkraft och fick därmed förtroende av Hoberna. 

Under natten tillkallades Frodo som bekräftade Gollums del i deras följe och bad Faramir att inte dräpa honom. Gollum fångades och ifrågasattes innann han överlämnas till Frodo. Följande morgon släppte Faramir de tre resenärerna och varnade dem starkt att gå genom Cirith Ungol. 

Efter två marscher kom de till dalen av Morgulduin och fortsatte österut. På "Den Skymningslösa Dagen" återvände Gollum och fortsatte österut mot den Sydliga Vägen och nådde ett vägskäl precis när solen gick ner. De hamnade mittemot Minas Morguls port och såg krigare lämna Morgul. 

CirthUngol16
Den 11 mars besteg och nådde dem toppen av Trappan i gryningen då de väcktes av Gollum. Han ledde dem upp till entrén till Honmonstrets Håla. Sam hade varit korrekt i sina misstankar om att Gollum var förrädisk då han förådde Frodo efter att de stigit in i grottan. Efter att ha kommit ur grottan blev Frodo stucken av spindeln. Sam tog Ringen från honom, fast besluten att fullända uppdraget. Men Frodo var fortfarande vid liv; fångad av Orcher fördes han till Tornet i Cirith Ungol.

När Sam fick reda på detta räddade han Frodo och tidigt den 15 mars flydde Hoberna och hoppade ner i ravinen väster om Morgai och korsade dalen. Nästa dag försökte de klättra upp Morgai men blev tvungen att spåra sina steg och nådde den norra änden av dalen. Den 18 mars begav de sig ut på vägen som gick till Isens gap. Där blev omkörda av en Orc trupp och blev tvunga att följa deras trav.

Photo-rotk-frodo-baggins-a
När Saurons trupper flyttade sig under natten fortsatte Hoberna sin resa dagtid mot Domedagsberget. Under förmiddagen den 25 mars nådde de Domedagsklyftan. I sista stund ändrade Frodo sig och försökte göra anspråk på Ringen, vars makt hade blivit för stor för honom. Men i samma ögonblick blev han attackerad av Gollum som bet av Ringen och föll ner i elden och förstörde därmed Ringen.

Frodo och Sam räddades av Gwaihir, Landroval och Meneldor och fördes till Minas Tirith. Efter att ha fått läkas och vila en månad hedrades Ringbärarna på Cormallens slätt. De följande månaderna bevittnade Hoberna kröningen av sin kamrat Aragorn till kung Elessar och var närvarande på hans bröllop med Arwen samma sommaren. Arwen gav upp sin odödlighet och gav Frodo hennes plats att segla till Väst

Frodo och hans följe lämnade Minas Tirith den 19 juli för Edoras och begravningen av kung Théoden. De begav sig sedan mot Helms Klyfta och slutligen Isengård där de skiljdes de från Legolas, Gimli och Aragorn II Elessar|Aragorn.

Efter att ha överraskat Saruman och Ormstunga nådde de Morias berg och när de närmade sig Lórien skildes de från Celeborn och Galadriel. Hoberna, Gandalf och en grupp Alver nådde Vattnadal den 21 september, där Frodo träffade Bilbo igen.

De stannade där tills 5 oktober, och så småningom besökte de Stegrande Ponnyn i Bri innan de kom hem till Fylke. Där lämnade Gandalf dem för att besöka Tom Bombadil. Väl i Fylke nådde de Groderyd där de greps. Nästa dag nådde de Sjöstorp där de besegrade skurkar som hade tagit över deras land.

Senare årEdit

Frodo at the Grey Havens
Under de kommande två åren återställd Hoberna Fylke och deras liv, men Frodo besvärades fortfarande av sina skador. Frodo tjänstgjorde som Borgmästare över Michel Delving tills Will Vitfot återinsattes. Helt utan familj så lämnade Frodo sina ägodelar och Röda Boken till Sam, som dessutom hade döpt sin son efter Frodo. 

Den 21 september TD 3021 begav sig Frodo och Sam till Grå Hamnarna. Söderut till Skogsände mötte de upp med Elrond, Galadriel, och Bilbo. Den 29 september kom de fram till hamnen där Gandalf väntade på dem, och på det Vita Skeppet korsade dem den Raka Vägen mot Väst. Frodo tillbringade resten av sitt liv, lycklig i Valinor.

Efter sin frus bortgång följde Sam sin vän Frodo över havet 61 år senare. 

Beskrivning och utrustningEdit

Sting

Svärdet Sting

Den enda riktiga beskrivningen av Frodos utseende ges endast en gång av Gandalf i sitt brev till Barliman Smörblomma, där han beskrev honom som "bastant kille med röda kinder, längre än några Hober, och rättvisare än de flesta ", med en kluven haka och munter personlighet.
MIthirl

Skjortan Mithril

Frodo bar ett kort Alviskt svärd (egentligen en dolk) vid namn Sting och bar en ringbrynja av Mithril gjort av Dvärgarna under sina kläder; båda två gåvor från Bilbo. I Lothlórien gav Galadriel honom en Alvisk mantel som kamuflerade honom med den naturliga omgivningen och en flaska med ljus från Stjärnan av Eärendil

Innan Frodo begav sig tillbaka till Fylke (efter att Ringens Uppdrag var slutfört),  gav Arwen Frodo en vit sten att bära runt halsen.

Etymologi och översättningarEdit

Namnet Frodo Baggins är en engelsk översättning av hans namn på Väströna; Maura Labingi. Namnet Maura har elementet Maur-(klok, erfaren), vilket Tolkien lånade från det germanska ordet frod av samma innebörd. Frodos namn i Sindarin var Iorhael ("gammal-vis") men i vissa fall nämns han som Daur (förmodligen leniteds form av taur).

I den tyska översättningen kallas han Frodo Beutlin, på spanska Frodo Bolsón, på franska Frodon Sacquet, på norska Frodo Lommelun, på danska Frodo Sækker, på färöiska Frodi Pjøkin, på finska Frodo Reppuli och på nederländska Frodo Balings. I en av tre polska översättningarna heter han Frodo Bagosz, men han behåller sitt ursprungliga namn i de andra två.

Namn och smeknamnEdit

  • Bingo Bagger - Frodos namn i de tidiga utkasten av Sagan om Ringen
  • Bronwe athan Harthad - ett namn som Frodo fick av Gandalf i en tidig version av Sagan om Ringen, avslöjat i Midgårds Historia. Det betyder "Uthållighet bortom hopp."

PorträtteringEdit

FilmEdit

Frodo 1978

1978

1978: Sagan om Ringen (1978 film)

Frodo spelades av Christopher Guard. Sharon Baird spelade honom i livedelarna.

1980: Sagan om Konungens Återkomst (1980 film)

Frodo röst spelades in av Orson Bean som tidigare hade spelat Bilbo i Bilbo: En Hobits Ävnter (1977 film).

Frodo 1980

1980

2001-3: Sagan om Ringen (film serie)

Frodo spelas av Elijah Wood. Han framställs som något yngre än hans karaktär i boken. Han avbildas med svart hår, men beskrivning av Frodo i böckerna tyder på att han hade ljusare hår än de flesta Hober (dvs. ljusbrun till blond).

2012-13: Bilbo: En Hobbits Äventyr (filmserie)

Frodo spelas återigen av Elijah Wood

Frodo 2001

Elijah Wood som Frodo

Radio serierEdit

1955Sagan om Ringen (1955 radio serie)

Oliver Burt spelade in Frodos röst.

1979Sagan om Ringen (1979 radio serie)

Frodos röst spelades in av James Arrington.

1981Sagan om Ringen (1981 radio serie)

Frodo 2002

Frodo 2002

Frodos röst spelades in av Ian Holm.

1992: Sagor från Perilous Riket

I två episoder där Fordo möter Tom Bombadil spelade Nigel Planer in Frodos röst.

SpelEdit

2002: Sagan om Ringen (spel)

Frodo är en av de spelbara karaktärerna. Hans berättelse skiljser sig inte väsentligt från boken. Hans röst görs av Steve Staley.

Frodo 2003

2003

2003: Sagan om Konungens Återkomst (spel)

Frodo är närvarande i alla uppdrag från Sams perspektiv: flykten från Osgiliath, Honmonstrets Håla, Cirith Ungol och Domedagsklyftam. Efter att ha klarat spelet får man chans att spela om alla uppdrag ur Frodos perspektiv. 

2004: Sagan om Ringen: Ringens Krig

Frodo är en "hjälte" aav det Fria Folket. Hans förmåga att använda Ringen och bli osynlig gör honom perfekt för scout uppdrag.

2004: Sagan om Ringen: Slaget om Midgård

Till skillnad från de flesta andra karaktärerna så förekommer Frodo och Sam inte i några strider. De förekommer enbart i handlingen. 

2006: Sagan om Ringen: Slaget om Midgård II
Frodo online

Frodo i Sagan om Ringen Online

Frodo och de andra Hoberna är inte längre permanenta enheter utan är nu en tillfällig effekt som är tillgänglig för de Fria Folket.

2007: Sagan om Ringen Online

Frodo ses först i Vattnadal, där han förbereder sig för avfärd. Senare kan han hittas i Cerin Armoth i Lothlorien, sörjande över Gandalf. 

2011: Sagan om Ringen: Slaget i Norr

Frodo nämns som "Frodo Ringbäraren." På den Stegrande Ponnyn berättar Aragorn att han väntar på en Hob med en mäktig börda. Senare i spelet finns Frodo i Vattnadal, men interaktioner med honom påverkar inte den huvudsakliga handlingen.