FANDOM

Sjöstorp

Typ

By

Positionering

Västfjärdingen

Rike

Fylke

Invånare

Hober

Beskrivning

En liten by belägen vid Åbydammen

Händelser

Slaget vid Sjöstorp

Sjöstorp var en by belägen i Västfjärdingen i Fylke, norr om Östra Landsvägen. Där fanns den berömde puben Gröna Draken och i byn bodde bland annat Familjen Kattun och Gamle Noack.

Byn ligger vid Åbydammen och de mesta bostäderna ligger på den södra stranden om vägen, och den nordligaste av dem var Gröna Draken. På norra stranden av dammen fanns en rad smialer med vatten-sido trädgårdar. Från mitten av byn leder den Södra Vägen fram till Familjen Kattuns farm. Söder om den Östra Landsvägen gick en nordlig väg bort till Hobsala, kantad av en allé av träd. Byn hade ett eget postkontor.

Under TD 3018 togs Fylke över utav Saruman och hans banditer. Ett år senare stod många hus tomma i Sjöstorp och många hade till och med brunnit ner. När Frodo och hans följe återvände, blev Sjöstorp centrumet för upproret som slutligen slutade med Slaget vid Sjöstorp och befrielsen av Fylke.

Bywaterwide

Sjöstorp möter Hobsala

EtymologiEdit

Namnet By-water refererar till att byn ligger bredvid Åbydammen.

PorträtteringEdit

2001-3: Sagan om Ringen trlogion

I filmen slogs Sjöstorp och Hobsala ihop så att Gröna Draken låg på andra sidan vattnet från Baggershus, mitt framför Sandimans kvarn.

2002: Sagan om Ringen (spel)

Sjöstorp är andra byn man kommer till i spelet. I spelet bor Familjen Kattun, Familjen Säcksta-Bagger och Angelica Bagger där. Murgrönan och Grön Draken ligger även där.