FANDOM

Kapitel 3: Tres Faciunt Collegium

Bok 1

Bok 2

Tres Faciunt Collegium är det tredje kapitlet i första boken i Sagan om Ringen.

SummeringEdit

Frodo förbereder sig för att ge sig av på sin 50-års dag, och följa samma väg som Bilbo själv vandrade många år tidigare. Han säljer Baggershus till Säcksta-Bagger. Ryktena tyder på att Frodo har fått slut på pengar och måste återvända för att leva med sina släktingar i Bockrike. Andra hävdar att Frodo bara ger sig av på grund av någon mörk intrig som begås av Gandalf. I sanningen, planerar Frodo att resa till Vattnadal med Ringen, som planerat med Gandalf. Samtidigt har Gandalf gett sig av, utan att ens stanna kvar för att säga farväl. Merry och Pippin kommer också att följa med på resan till Bockrike.

På vägen hör resenärerna ljudet av hovslag. De tror att det är Gandalf som kommer för att göra dem sällskap, så de gömmer sig för att överraska honom. Istället för Gandalf anländer en svart ryttare på en svart häst. Ryttaren sniffar i luften som om han känner av deras närvaro och Frodo grips av en plötslig lust att sätta på sig Ringen. Men ryttaren rider vidare. Sam berättar för Frodo att just denna ryttaren hade varit i Hobsala och ställt frågor om Frodo. Resenärerna blir misstänksamma och går vidare, försiktigare än tidigare.

Gildor-inglorion

Gildor

Senare möte de en grupp alver. Alvkungen, Gildor Inglorion, ber resenärerna att gå med honom och hans följeslagare. Efter att ha nått en säker rastplats och fått rikligt med mat och dryck, frågar Frodo Gildor om nyheter och råd. Gildor berättar för honom om det växande mörkret, människornas krig och alvernas flykt. Han berättar för Frodo att de Svarta Ryttarna är tjänare till hans fiender och att han måste ta det försiktigt. Han erbjuder sin vänskap till Frodo och hans följe. Sam är överlycklig, eftersom han alltid drömt att få vara på äventyr med alver.